Min käre vän är med i UNT :D

Skulle hyra film - togs av polisen

Återigen får polisen kritik för sitt bemötande under Reggaefestivalen. Detta trots att Pär Halldén innan festivalens början uppgav att polisen tagit till sig kritiken från i fjol. UNT har träffat Matilda Lundqvist som känner sig kränkt av polisens agerande.

- De hade väldigt dålig attityd och gjorde att jag kände mig äcklig. De visade ingen förståelse och alltihop var väldigt kränkande. De dömde mig helt på förhand, säger Matilda Lundqvist som greps på torsdagskvällen.
Exempel på liknande situationer finns från tidigare års festivaler då personer uppgett att de blivit illa behandlade av polisen och att de blivit utsatta för bryska metoder. Och nu har det alltså hänt igen.

Matilda Lundqvist och hennes pojkvän var på väg för att hyra film inne i stan men tänkte ta en sväng förbi utanför Reggaefestivalen med bilen för att se hur området såg ut. Men på Kungsängsbron blev de stoppade av polisen och hon fick blåsa i ett alkotest. Det var inget problem och de fick åka vidare. Paret vände efter en stund för att åka hemåt igen. Då blev de stoppade på andra sidan av bron.
- Jag fick blåsa där också och sen bad de mig komma ut och prata. De påstod att jag var påtänd och att jag hade jättestora pupiller. Jag hade fem poliser som lyste på mig med ficklampor och sa att jag skulle följa en penna med blicken. Det är klart att jag blev stressad, säger Matilda Lundqvist.

Poliserna tog med sig henne till Lundellska skolan där de har en tillfällig station under festivalen. Där fick Matilda Lundqvist lämna urinprov och blodprov. Hon uppger att urinprovet var negativt och att svaret på blodprovet kommer om två-tre veckor.
- Det kändes som att de redan bestämt sig för att jag hade rökt på redan innan de tog proverna. De skrattade åt mig när jag sa att jag inte var påtänd och aldrig hade rökt på i hela mitt liv, säger Matilda Lundqvist.

Trots att urinprovet var negativt så blev hon tillsagd att hon inte fick köra bil men någon lösning på hur hon skulle ta sig hem de två milen erbjöds inte och telefon fick hon inte använda. Pojkvännen som satt kvar i bilen har inget körkort och kunde inte hämta henne. Efter ett tag ändrade sig dock poliserna och hon fick köra hem. Men då hade det gått runt tre timmars sedan Matilda Lundqvist blev gripen och hon kände sig ordentligt kränkt.
- Alla poliser utom en var väldigt otrevliga och jag kände mig otroligt illa bemött.

Matilda Lundqvist överväger att polisanmäla det hela. Polisen vill inte kommentera händelsen innan en polisanmälan och en eventuell utredning gjorts.


Kommentarer
Postat av: fmm

SÄTT DE PÅ PLATS FAN!!

2009-08-11 @ 14:44:32
URL: http://missfattyy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0